torsdag 11 februari 2016

Varför stockhus?

Jag tänkte att jag kunde skriva lite om varför vi valt stockhus och inte ett traditionellt elementhus. Det finns ju säkert för och nackdelar med bägge varianter, men jag tar detta ur vårt perspektiv.

Stockhus är något som intresserat oss ganska tidigt från då vi kom in i våra husplaner, men ändå var vi i början mera in på att bygga ett elementhus av någon orsak. Det var väl det som kändes som ett säkert alternativ. Men allteftersom började vi mer och mer drömma om att bygga ett stockhus.

Andreas berättar ofta om då han kommer till min familjs sommarstuga, där vi har stockvillor. Han drar alltid ett djupt andetag då han kommer in i vår lilla stuga och njuter av stocklukten. Han påpekar även att han sover så bra där och att luften känns bra. Och visst håller jag med. Det känns naturligt och det ÄR ju naturligt. Det är ju gjort av trä och inte något annat. Förutom att det känns bra att vistas i en stockstuga så har det även konstaterats vara hälsosam inomhusluft i stockhus.

Något som även debatteras hett just nu är mögel- och fuktskadade hus. Kan orsaken vara att dagens byggnader är för tätt byggda, att huset inte "andas"? Detta är även en av orsakerna till att stockhus kändes som ett bra val.

/Johanna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar